۱۳۸۶ بهمن ۲۱, یکشنبه

تصویری ازفیلم موسیو ابراهیم
اریک امانوئل اشمیت

چند روز پیش مجموعه داستان های کوتاهی خریدم از نویسنده فرانسوی اریک امانوئل اشمیت با برگردان خانم شهلا حایری به نام « یک روز قشنگ بارانی » . این کتاب ترجمه چند داستان از کتابی است با نام دیگری . اگر اشتباه نکنم حدود یکسال پیش یا قبل تر کتاب دیگری از همین نویسنده خواندم به نام « ابراهیم آقا و گلهای معرفت » ، فکر کنم ترجمه سروش حبیبی بود . هر دو کتاب شامل داستان های خوبی است .اگر اهل داستان کوتاه هستید ، خواندنشان را پیشنهاد می کنم .

در زیر زندگی نامه اشمیت که در ویکی پدیا منتشر شده را آورده ام :

اریک امانوئل اشمیت (تولد 1960 در سنت فوی لس ِ لیونSainte-Foy-les-Lyon ) نویسنده و نمایشنامه نویس محبوب و معاصر فرانسوی است . نمایشنامه های او در بیش از 30 کشور جهان ترجمه شده و به روی صحنه برده شده است.
او در مدرسه « لیس دو پارک » لیون درس خواند و در دانشگاه معروف « اکول نورمال سوپریر» پاریس پذیرفته شد .( 85-1980 ) و از همان دانشگاه موفق به دریافت دکترای فلسفه شد . موضوع پایان نامه اش را « دیدرو و متافیزیک » برگزید. وی به مدت سه سال در شربورگ و دانشگاه شامبری تدریس کرد. اصلیت او از استان الزاس است. پدر و مادرش معلم ورزش بودند . تحت تاثیر پدر و مادر غیر مذهبی اش بزرگ شد . او سرانجام پس از سالها انکار خدا به مسیحیت ایمان آورد.
ابتدا او به عنوان نمایشنامه نویس شناخته شد. کار اولش نمایشنامه " Le nuit de …" چندین بار در فرانسه و کشورهای دیگر در سالهای 92-1991 به اجرا درآمد . موفقیت او در تاتر با دومین نمایشنامه اش « بازاریاب » آغاز شد که در سال 93 برنده جایزه « مولیر» برای بهترین نویسنده و نمایش شد. سالهای بعدی با موفقیت های پی درپی تاتری همراه بود مانند :
"Golden Joe" (1995), "Variations Énigmatiques" (1996), "Le Libertin" (1997), "Milarepa" (1997), "Frédérick ou Le Boulevard du Crime" (1998), "Hôtel des deux mondes" (1999) and "Monsieur Ibrahim et les fleurs du Coran" (1999).
اشمیت موضوع های گوناگون و متنوعی را در کارهایش مطرح کرد. " جو طلایی " (golden Joe) نگاهی دارد به طرز تفکرآنهایی که در موسسه های مالی بزرگ درگیر بوده و فقط به خود توجه دارند. در نمایشنامه معمای پیچیده "Enigmatiques Variation" نویسنده به دومرد بسیار متفاوت صدا می بخشد که فلسفه هایشان را درباره عشق و زندگی مطرح می کنند- که در آخرمعلوم میشود که هر دو آنها عاشق یک زن بوده اند. “ La libertine" یک درام تاریخی است درباره زندگی دیدروِ فیلسوف و در سال 2000 فیلمی از آن پخش شد. در سال 2001 ، اشمیت برنده جایزه "Grand Prix du théâtre " آکادمی فرانسه شد.
نمایشنامه های او در 35 کشور جهان به روی صحنه رفته و به زبان های زیادی ترجمه شده است. این آثار تاثیراتی از بکت ، جین آنویل ، پائول کلاورل و دیگران را نشان می دهند . علاوه بر نمایشنامه ها ، او تعدادی رمان موفق نیز نوشته است ، از جمله :
"La Secte des Égoïstes" (1994), "Oscar et la dame rose" (1999), "L'Évangile selon Pilate" (2000), "La Part de l'Autre" (2001), "Lorsque j'étais une œuvre d'art" (2002), "L'enfant de Noé" (2004), "Ma vie avec Mozart" (2005)..
نمایشنامه مذاهب جهان نقش مهمی در نوشته های اشمیت بازی میکند . وی در "Le Cycle de l'Invisible" نوعی هماهنگی میان مذاهب و فرهنگ ها را جستجو می کند . "Milarepa" اولین جلد در این سری و بودیسم تبتی را به نمایش میگذارد. جلد دوم « موسیو ابراهیم و گلهای قرآن » اختصاص داد شده به صوفیسم ، شاخه ای از اسلام و همچنین اشاره ای به یهودیت دارد . "Oscar et la dame rose" ( جلد سوم ) مربوط به مسیحیت است . "L'enfant de Noé" (مقایسه بین یهودیت و مسیحیت ) پایان بخش این سری است .

« موسیو ابراهیم وگلهای قرآن » برنده جایزه 2004 آلمان برای قصه اش است که یک فیلم هم در سال 2003 از آن ساخته شده ، به کارگردانی فرانچسکو دوپیرون و عمر شریف در نقش اول.
آثار وی شامل :
محاکمه دون ژوان
معمای پیچیده
عیاش
فردریک یا بلوار گناه
اسکار و بانوی سرحال
انجیل پیلیت
فریضه جایگزین
بچه نوح
زندگی من با موتزارت
اصل زندگی نامه در آدرس زیر موجود است
http://en.wikipedia.org/wiki/%C3%89ric-Emmanuel_Schmitt

هیچ نظری موجود نیست: