۱۳۸۷ خرداد ۲۴, جمعه

نشست علمی " جمهوری اسلامی ايران و ضرورت بومی‌سازی جامعه شناسی"




مصباح يزدی با بيان اين‌که " نتيجه تحقيقات علمی در موارد نادر به علم قطعی منجر می‌شود" گفت: امروز بسياری از مسائل فقهی ما از واضحات است و اين در سايه تحقيقات علمی است.!!!




به گزارش خبرنگارسياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) آيت‌الله محمد تقی مصباح يزدی طی سخنانی در نشست علمی " جمهوری اسلامی ايران و ضرورت بومی‌سازی جامعه شناسی" ـ که روز پنجشنبه در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) برگزار شد ـ از جامعه‌شناسی به عنوان گزاره علمی ياد کرد و با اشاره به اين‌که " بسياری از تاليفات جامعه شناسی با کتاب و سنت و نظريات اسلامی اصطکاک پيدا می‌کند." خاطرنشان کرد: وظيفه دانشمندان علوم دينی بررسی اين نظرات و تاليفات از ديدگاه اسلامی است؛ چراکه خاستگاه جامعه‌شناسی مغرب زمين است و خواه يا ناخواه اين گزاره تحت تاثير ادبيات و فرهنگ غربی قرار دارد.
وی افزود: در محافل علمی آن‌ها چيزی مورد قبول است که مستند به تجربه يا عقل مستقيم باشد، در حالی‌که در جامعه شناسی اسلامی، متدولوژی ما وسيع‌تر و شامل وحی يا عقل مع‌الواسطه هم می‌شود.
وی تاکيد کرد: اختلاف ما با غرب در علوم اجتماعی، اختلاف مبنايی است.
رييس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) در مورد انتساب مطلبی به قرآن و سنت گفت:‌ بايد در تطبيق موارد با قرآن کريم يا سنت محتاطانه عمل کنيم.
مصباح يزدی با بيان اين‌که " نتيجه تحقيقات علمی در موارد نادر به علم قطعی منجر می‌شود" گفت: امروز بسياری از مسائل فقهی ما از واضحات است و اين در سايه تحقيقات علمی است.
وی با اشاره به عدم پذيرش برخی نظريات اسلامی در غرب گفت: عدم پذيرش غرب به سبب ضعف در سايه تسلط چند قرن پيش بيگانگان است. اگر سيطره فرهنگی را در جهان گسترش داده و هويت علمی خود را اثبات کنيم، مطمئنا غربيان نظرات ما را خواهند پذيرفت.

هیچ نظری موجود نیست: